Het kan u niet ontgaan zijn. De nieuwe maatregelen ingaande die genomen zijn om een snelle verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) tegen te gaan, zijn behoorlijk ingrijpend.

Timmermans Verzekeringen BV is nog "gewoon" geopend en samen met onze medewerkers blijven wij u van dienst.

Belangrijke zaken daarbij zijn het regelmatig handenwassen door de aanwezige medewerkers, het hanteren van 1,5 meter afstand tussen de klanten/bezoekers en de mondkapjesverplichting voor bezoekers.

 

Wat merkt u daar als klant van?

Hebt u gezondheidsklachten?

Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op via 0162-427528. Dan zal in overleg met u gekeken worden naar de mogelijkheden die er zijn. Ook als u twijfelt verzoek ik u contact op te nemen. Soms is het ook mogelijk om telefonisch of via een video-gesprek contact te hebben.

Bent u onlangs in een gebied geweest waar code oranje of rood voor geldt?

Neem dan contact op met mijn kantoor en verplaats uw afspraak als uw afspraak binnen een periode van 11 dagen na terugkomst uit een dergelijk gebied valt.

 

Wie is waar welkom?

Alleen als u vooraf een afspraak hebt gemaakt bent u welkom op ons kantoor.

 

  • Bent u zelf slecht ter been en/of hebt u iemand die u komt brengen? Beperk dat dan ook tot maximaal één persoon die met u meekomt. Let wel: diegene mag niet aanwezig zijn bij het gesprek met onze medewerker(s)
  • Derhalve verzoeken wij ook iedereen om niet naar ons kantoor te komen als het niet echt nodig is.
  • Leveranciers kunnen, tenzij er vooraf andere afspraken zijn gemaakt, hun bestelling plaatsen in de entreehal op de begane grond.
  • Onaangekondigd/spontaan bezoek kan zich in de entreehal melden via de deurbel. Op dat moment zal gekeken worden of u toegelaten kan worden tot ons kantoor of dat er een afspraak gemaakt moet worden. ( thans 1 spreekkamer beschikbaar om de richtlijn van het RIVM te volgen voor u en onze medewerkers )

 

Aanmelden bij toegangsdeur

De toegangsdeur in de hal is gesloten. U kunt zich melden via de deurbel. Als u een afspraak hebt, zal de deur op afstand geopend worden.

Bij het melden bij onze balie blijft u op gepaste afstand van onze medewerkers.

Om te voorkomen dat de medewerkers op een kortere afstand dan 1,5 meter van u moeten komen, kunnen wij u op dit moment geen koffie of thee aanbieden als u op bezoek komt.

 

Handen schudden, afstand houden en mondkapje verplicht

  •  Aan bezoekers van het kantoor zal geen hand gegeven worden. Ook wordt verzocht om 1,5 meter afstand te houden.
  • In de wachtruimte en bij de receptie stellen wij het gebruik van een mondkapje verplicht. Het mondkapje neemt u na afloop van uw bezoek mee.
  • Ook zullen de stoelen aan de tafel in de spreekkamer verder uit elkaar staan. Het verzoek is om de ruimte tussen de stoelen te respecteren.
  • Om ervoor te zorgen dat medewerkers ook zo veel mogelijk afstand kunnen houden, zal er geen koffie of thee aangeboden worden.
  • Dat gebeurt niet om onbeschoft te zijn, maar uit bescherming van de andere, soms oudere of zwakkere, klanten.

 

Bereikbaarheid

Een deel van de medewerkers werkt wellicht (meer) thuis dan voorheen. De thuiswerkende medewerkers hebben alle faciliteiten tot hun beschikking en zijn in beginsel ook telefonisch bereikbaar. Het kan echter zijn dat de medewerker die u wilt spreken niet op kantoor aanwezig is en telefonisch niet bereikbaar is. Uiteraard zal dan een bericht achtergelaten worden en zal contact met u gezocht worden.

 

Contante betaling

Contante betalingen worden op dit moment niet aangenomen. Een betaling kan óf vooraf per bankoverschrijving.

 

Laatste stand van zaken

Op dit deel van de website zal de laatste stand van zaken worden geplaatst. Ik raad u aan om deze site in de gaten te houden. Ook via de social media kanalen zullen wijzigen worden gecommuniceerd.

Wij hopen op uw begrip voor het eventuele ongemak en u snel weer met open deuren en koffie of thee te kunnen ontvangen.

 

 

 

    

woensdag, 02 september 2020 11:23

NOW 3.0 Veranderingen per 01 oktober 2020

NOW 3.0

Ook na 1 oktober 2020 kunnen getroffen werkgevers gebruikmaken van de steun van de overheid: NOW 3.0.

Tot 1 juli 2021 kunt u compensatie krijgen zodat u het loon van uw werknemers kunt doorbetalen.

De maximale vergoeding van de loonsom blijft negentig procent, maar daarvan gaat tien procentpunt naar scholing.

  • In het eerste tijdvak geldt de regeling voor alle werkgevers met een (verwacht) omzetverlies van ten minste 20%, als zij verder ook aan de voorwaarden voldoen.
  • Vanaf het tweede tijdvak, vanaf januari 2021, wordt dit verhoogd naar 30%.
  • De steun over 9 maanden kent een geleidelijke afbouw van vergoedingspercentages: van 80%, naar 70%, naar 60%. 
  • Tegenover de afbouw van de vergoeding, bestaat de mogelijkheid om de loonsom geleidelijk te laten dalen met 10%, 15% en 20% zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie.
  • De korting die in de NOW 2.0 wordt toegepast op het moment dat er sprake is van bedrijfseconomisch ontslag wordt losgelaten.
  • Het maximaal te vergoeden loon per werknemer zal in het derde tijdvak (april, mei, juni 2021) worden verlaagd naar maximaal 1x het dagloon.

Noodfonds NOW en Werktijdverkorting, wat is het verschil?

Voor de coronacrisis kon u een beroep doen op werktijdverkorting. U kon dan compensatie krijgen voor de uren die uw werknemers niet konden werken door een uitzonderlijke situatie.

Door de enorme vraag naar Werktijdverkorting werd deze vervangen door het noodfonds NOW, dat meer is toegespitst op de gevolgen van het coronavirus. Het noodfonds NOW is een tijdelijke voorziening.

Een aanrijding is vervelend, maar helemaal wanneer er geharrewar ontstaat over de precieze toedracht. Soms wordt zo’n zaak tot aan het Gerechtshof uitgevochten. Het is belangrijk om ondanks de ‘schrik’ van de aanrijding altijd heel goed de situatie en omstandigheden in kaart te brengen.

In een recente rechtszaak ging het om een aanrijding tussen een Mercedes bestelbus met aanhanger en een Suzuki personenauto. De Suzuki stond geparkeerd in een diagonaal parkeervak aan de linkerzijde van de rijbaan. In de straat geldt eenrichtingsverkeer. De Mercedes met aanhanger reed in de verboden rijrichting. De Suzuki wilde uit parkeren. De voorzijde van de aanhanger kwam in botsing met de rechter achterzijde van de Suzuki.

Wisselende verklaringen

De bestuurder van de Suzuki heeft wisselende verklaringen afgelegd. Ze heeft gesteld dat zij achteruit wilde gaan rijden, maar nog stilstond in het parkeervak, maar later heeft ze ook verklaard dat ze al reed. Volgens haar heeft de aanhanger haar auto geraakt omdat deze is gaan slingeren doordat de Mercedes te hard over een verkeersdrempel reed. De bestuurder van de Mercedes ziet het anders: de oorzaak van de botsing is dat de Suzuki achteruit uit het parkeervak reed, zonder voorrang te verlenen.

Voorrangsregel

De zaak komt voor de rechtbank. Volgens de rechtbank heeft de Suzuki-bestuurder onvoldoende bewezen dat zij nog stilstond in het parkeervak toen de botsing plaatsvond. De rechtbank gaat dan uit van de bekende voorrangsregel: “Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals (…) achteruitrijden (…) moeten het overige verkeer voor laten gaan.” Dat is een absolute regel, zegt de rechtbank en het maakt dan voor de schuldvraag niet uit dat de Mercedes tegen de toegestane rijrichting in reed.

Rapport experts

De Suzuki-bestuurder laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Daar krijgt ze deels gelijk. Ook het Hof concludeert dat de vrouw al reed, rapporten van diverse ingeschakelde experts wijzen daarop. Zij moest dus voorrang verlenen. Maar het Hof vindt wel dat de Mercedesbestuurder ook iets te verwijten valt: door tegen het verkeer in te rijden heeft hij de kans op een ongeval verhoogd. Het Hof vindt daarom dat de helft van de schade van de Suzukibestuurder moet worden vergoed.

Let bij een aanrijding op de volgende zaken:

  • Maak een situatieschetsje.

  • Noteer gegevens van omstanders (naam, telefoonnummer en eventueel kenteken).

  • Neem foto’s van de schade en de situatie als geheel, maar bijvoorbeeld ook van slipsporen, eventueel glas of brokstukken.

  • Erken geen aansprakelijkheid, ga niet in discussie over de schuldvraag.

  • Stem er niet mee in om de schade onderling meteen te regelen.

  • Vul samen met de andere partij een Europees schadeformulier dan wel schade-app in. Onderteken dit alleen wanneer je het eens bent met wat er is ingevuld.

  • Meld de schade bij onze eigen schadeafdeling Henriette, Joost en Manon begeleiden de verdere afhandeling van de schade voor u

  • Schakel bij ernstiger schades de politie in.

Brandschade voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen

 

De risico’s op en mogelijke gevolgen van brandschade zijn voor alle ondernemers verschillend. Zo heeft de vuurwerkspecialist een ander risicoprofiel dan de leverancier van mineraalwater. Type werkzaamheden en locatie hebben dan ook grote invloed op de eisen die de verzekeraar aan uw onderneming stelt.

Brandschade voorkomen doe je in de eerste plaats door de checks te doen die bij uw bedrijfsverzekeringen horen.

Check, check, double check

In de polisvoorwaarden en clausules staat vermeld hoe vaak u een controle moet uitvoeren op brandblussers, alarminstallatie en elektrische installatie. Controleert u niet volgens deze voorwaarden, dan bent u in geval van schade niet verzekerd. Hetzelfde kan gelden voor bijvoorbeeld de opslag en afvoer van afval, dat te dicht bij de gevel van uw bedrijfspand staat.

Hoewel niet uitputtend en niet op elk bedrijf van toepassing, is er een aantal checks ter voorkoming van brand en brandschade.

  1. Check de alarminstallaties en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar 
  2. Check de geldigheid van het certificaat van uw alarminstallatie
  3. Check de brandblussers en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar 
  4. Laat de kwaliteit van de elektrische installatie checken door een erkend installateur (let daarbij op de gestelde norm)
  5. Check de opslag en afvoer van afval (hoeveel meter van de gevel dient brandbaar afval minimaal opgeslagen te worden?)
  6. Ruim spullen op, gebruik metalen afvalcontainers, voorkom brandstichting, voorkom ophopingen van kabels en stekkerdozen, gebruik vlamdovende afvalbakken en asbakken in rookruimtes… Check?
  7. Check… iedere dag!

Daarbij is het van belang dat....

  1. U bent alleen verzekerd voor de bedrijfsactiviteiten die op de polis staan, voor activiteiten die niet onder de bedrijfsomschrijving vallen ben je niet verzekerd. 
  2. Denk er ook aan dat al uw bedrijven op uw polissen vermeld staan. 

Omdat steeds meer medewerkers thuiswerken en van hun (prive)computer en internet afhankelijk zijn, voeren criminelen meer phishing- en malwareaanvallen uit. Daarmee proberen zij gevoelige informatie van gebruikers buit te maken. Die aanvallen werden volgens Europol tijdens het hoogtepunt van het covid-19 virus snel geraffineerder en complexer.

Bij aanvallen met gijzelsoftware, ook wel ransomware genoemd, slaan criminelen sneller toe. Er zit minder tijd tussen de besmetting van de computer van slachtoffers met de schadelijke software en de activatie ervan.

Bedrijven zijn zich gelukkig steeds meer bewust van de digitale gevaren die zij lopen en de impact die hacking, cyberafpersing en ransomware kunnen hebben op hun organisatie. Het gevolg is dat er extra maatregelen worden genomen om vormen van cybercrime te voorkomen. Goed nieuws, want hierdoor daalt het aantal ICT-veiligheidsincidenten door een aanval van buitenaf. 

Het aantal door bedrijven genomen cybersecuritymaatregelen neemt steeds verder toe. Het installeren van antivirussoftware, gebruik van sterke wachtwoorden en het opslaan van gegevens op een andere fysieke locatie zijn de meest gebruikte securitymaatregelen. Met name grote bedrijven doen er steeds meer aan om te voorkomen dat hun bedrijf aangevallen wordt, maar ook middelgrote bedrijven maken een inhaalslag.


Wat kunt u doen om een cyberaanval te voorkomen?

Om de digitale gevaren te minimaliseren is het belangrijk om de digitale veiligheid te vergroten. Hoe doet u dit? We zetten tien tips voor u op een rij :

  1. Zorg voor goede antivirussoftware
  2. Installeer regelmatig software-updates
  3. Gebruik sterke wachtwoorden
  4. Open geen berichten en bestanden van verdachte afzenders
  5. Klik niet zomaar op vreemde links
  6. Controleer altijd de URL en het certificaat van een website
  7. Maak een back-up van je bestanden
  8. Bespreek de risico’s met jouw personeel
  9. Betaal geen losgeld
  10. Denk na over een mogelijke cybercrimeverzekering
  11. Is de netwerkverbinding voldoende beveiligd, of moet u overschakelen op een VPN (virtual private network)?
    Zo’n VPN-verbinding versleutelt je internetverkeer, om te voorkomen dat buitenstaanders zomaar toegang kunnen krijgen tot de informatie die u verstuurt of ontvangt. 
  12. Stel richtlijnen op voor de beveiliging en overdracht van informatie. Denk bijvoorbeeld aan de privacywetgeving omtrent gegevens van klanten; die kun je niet zomaar thuis op een privélaptop opslaan. En ga prudent om met de informatie die je anders dan normaal nu opeens bespreekt in groepsapps en videochats.

Heb je een bedrijfspand en wil je in het kader van duurzaamheid zonnepanelen op het dak aanbrengen? Mooi plan, maar ga eerst even langs je financieel adviseur. Wanneer de panelen eenmaal liggen, maar niet aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoen, loop je de kans met een onverzekerd pand te blijven zitten.

In het kader van duurzaam ondernemerschap kiezen veel bedrijven voor energiebesparende maatregelen. Misschien denk jij er ook over na. Zonnepanelen kunnen een interessante investering zijn; ons land kent veel subsidieregelingen en er is vaak een mooie besparing te realiseren.

Hoge premie

Zonnepanelen zijn de laatste jaren echter ook steeds vaker de oorzaak van brand. Steeds meer Nederlandse verzekeraars willen een bedrijfspand met zonnepanelen daardoor niet verzekeren. Of ze willen het alleen doen tegen een hoge premie of tegen voorwaarden die kostbaar zijn om uit te voeren. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanbrengen van brandwerende dakisolatie. Maar wanneer je als ondernemer eerst een kostbare vervangingsoperatie moet uitvoeren, dan komt de terugverdientijd van de zonnepanelen wel erg ver weg te liggen.

Eisen en voorwaarden

Ook kan het zijn dat de verzekeraar eisen stelt aan constructieberekeningen of verlangt dat er met bepaalde installateurs moet worden samengewerkt. Wordt niet aan die voorwaarden voldaan, dan kan de verzekeraar besluiten om geen dekking te verlenen, de verzekering te weigeren of zelfs op te zeggen.  

Als ondernemer doe je er verstandig aan niet alvast te starten met zonnepanelen en pas dan je financieel adviseur in te lichten. Je loopt het risico dat de verzekeraar de verzekering opzegt en je met een onverzekerd pand zit. Die situatie wil je niet. Wanneer je in een vroegtijdig stadium informeert naar de eisen en voorwaarden welke uw verzekeraar stelt, kunt u voor uw situatie de juiste rekensom en de juiste afweging maken.

Belangrijkste kwetsbaarheden bij installaties met zonnepanelen

• Defecte cellen in de panelen raken oververhit.

• Zeer brandbare dakisolatie aanwezig onder zonnepanelen

• Kabels en stekkers zijn slecht op elkaar aangesloten. Hierdoor kan er een vlamboog ontstaan. Dat is een gloeiend heter vuurbal van meer dan 1000 graden Celsius.

• De omvormer raakt oververhit. Een omvormer maakt van de zonnestroom gewone wisselstroom. Dat apparaat staat in huis en raakt oververhit bij een verkeerde installatie of slecht onderhoud.

Had je je al voorbereid op een staycation in eigen tuin of op eigen balkon, per 15 juni 2020 kan er toch weer beperkt gereisd worden. Maar hoe zit het met je reisverzekering bij code geel, oranje of rood?

Veel mensen blijven dit jaar naar verwachting in eigen land, een reisverzekering is dan minder urgent, al kan er in Nederland natuurlijk ook iets met je bagage gebeuren.

Maar er zijn ook mensen die toch naar het buitenland gaan, soms op een al geplande reis. Hoe zit het dan met de dekking van je reisverzekering? Die hangt erg af van de code die het ministerie van Buitenlandse Zaken aan het land van jouw bestemming geeft.

Code geel

Wie naar een land reist met code geel is gewoon verzekerd voor alle zaken die de reisverzekering normaliter ook zou verzekeren. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat de code tijdens jouw verblijf op oranje springt. De regering heeft al aangegeven geen Nederlanders te gaan repatriëren, zoals gebeurde bij de eerste uitbraak. Dat risico neem je nu bewust zelf en je moet zelf zien terug te komen. Een uitzondering is een pakketreis: vaak zal een reisorganisatie wel proberen mensen terug te halen. Het is verstandig om dit vooraf te overleggen met de reisorganisatie. Ook kan het zijn dat je zelf ziek wordt: bij een medische noodsituatie is repatriëring vaak weer wel gedekt.

Code rood en oranje

Reis je echter naar een land met een oranje of rode code, dan kán het zijn dat de reisverzekeraar helemaal geen dekking biedt. Maar het kan ook zijn dat de verzekeraar nog wel de zaken wil dekken die niets met corona te maken hebben, zoals diefstal van bagage. Ook hier geldt dat het het beste is om dit vooraf te controleren.

Op deze pagina kun je de actuele reisadviezen zien.

Annuleren

Wil je van je reis afzien omdat je het toch niet helemaal vertrouwt, dan komt dat voor eigen rekening. Je kunt niet vanwege de coronacrisis een beroep doen op je annuleringsverzekering. Alleen wanneer je ruim voor ‘corona’ hebt geboekt, dan kan het zijn dat het nog in de dekking zit. Je kunt natuurlijk nog wel proberen om je reis om te boeken naar een later tijdstip.

Verzekering niet meer nodig

Heb je een kortlopende reisverzekering voor een specifieke reis geboekt die nu niet doorgaat, dan kun je die opzeggen en de premie terugvragen. Dit geldt niet voor de annuleringsverzekering. Voor een doorlopende reis – en annuleringsverzekering geldt geen compensatie van betaalde premie, uiteraard kun je deze verzekering wel opzeggen per eerste contractvervaldatum en daarna dagelijks met een opzegtermijn van een maand.

Misschien is het alweer een beetje weggezakt, maar in het pensioenakkoord is vorig jaar besloten dat er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers komt. Nu zijn er echter weer nieuwe bezwaren opgeworpen. Hoe zit het en welke mogelijkheden zijn er?

Waarom is er in het Pensioenakkoord ook alweer over arbeidsongeschiktheid gesproken?

Deze vraag is door veel zzp-organisaties gesteld. Het is toch een pensioenakkoord? Er was in eerste instantie sprake van een verplichting om pensioen op te bouwen voor zzp’ers. Daar is het niet van gekomen. Wel wilden de opstellers van het akkoord iets doen aan de kwetsbaarheid van een grote groep onverzekerde zelfstandig ondernemers: dat werd een verplichte aov.

Hoe moet die er uit zien?

Er is in maart 2020 een plan gepresenteerd door de Stichting van de Arbeid. De premie hangt af van de keuze voor een korter of langer eigen risico. Vanaf een inkomen van € 20.000 bruto per jaar valt de premie ongeveer uit tussen de € 120 en € 220 euro bruto per maand. De premie is fiscaal aftrekbaar. De uitkering bedraagt maximaal € 1650 bruto per maand.

Wie al een verzekering heeft lopen, of zich liever zelf verzekert, kan een vrijstelling krijgen, maar het moet dan wel gaan om een gelijkwaardige verzekering. Minister Koolmees moet nog reageren op het voorstel. Voor de uitvoering is volgens de Stichting van de Arbeid een wetswijziging nodig. Het kan dus nog even duren.

Wat is nu het bezwaar?

Volgens de Werkvereniging, een organisatie voor zzp-ers, is de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering in strijd met het Europese recht omdat het een “ongerechtvaardigde belemmering voor de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten vormt. Ook maakt het voorstel inbreuk op de grondrechtelijke vrijheid van ondernemerschap.” De organisatie wijst er ook op dat de meerderheid van de zzp’ers helemaal niet zit te wachten op een verplichte verzekering.

Wat nu?

Wanneer de verplichte verzekering er echt komt is niet te voorspellen. Wil je in de tussentijd iets doen om je risico van arbeidsongeschiktheid af te dekken, kijk dan naar de bestaande mogelijkheden. Daarbij is het natuurlijk belangrijk om je hele financiële plaatje te bekijken: wat is het inkomen van een eventuele partner? Heb je mogelijk een buffer op de bank staan? Hoeveel risico loop je?

Blijkt het in jouw situatie verstandig om je inkomen te verzekeren: je kunt een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, je aansluiten bij een broodfonds of kiezen voor vrijwillige aansluiting bij het UWV wanneer je uit loondienst komt ( LET OP ! dit dient u aan te vragen binnen 13 weken nadat de verplichte werknemersverzekering via uw werk of uitkering is gestopt )

Aanvullend geboorteverlof vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wordt het geboorteverlof verder uitgebreid. In de eerste zes maanden na de geboorte mag je als werknemer ook aanvullend geboorteverlof opnemen van minimaal 1 week en maximaal 5 weken.

Tijdens aanvullend geboorteverlof krijg je 70% procent van je loon. De werkgever vraagt daarvoor een uitkering aan bij het UWV.

Eisen aanvullend geboorteverlof

Voor het opnemen van aanvullend geboorteverlof gelden deze eisen binnen de Wet Invoering Extra Geboorteverlof:

  • Het kind is geboren op of na 1 juli 2020
  • De werknemer is de partner van de moeder van het kind
  • De werknemer heeft eerst standaard geboorteverlof opgenomen (1 week)

Uitkering geboorteverlof aanvragen
De werkgever moet de uitkering voor aanvullend geboorteverlof voor je aanvragen bij het UWV. Dit kan pas nadat het kind geboren is.

Je werkgever vraagt de uitkering aan via de Verzuimmelder in het werkgeversportaal van het UWV.

Hiervoor heeft je werkgever de volgende gegevens van je nodig:

  • De geboortedatum van zijn kind
  • Het aantal weken dat je verlof wil opnemen (1, 2, 3, 4 of 5 weken)
  • De ingangsdatum van het verlof
  • Een verklaring dat je het standaard geboorteverlof van 1 keer je werkweek al hebt opgenomen


Aanvullend geboorteverlof in overleg
Je hebt als werknemer recht op aanvullend geboorteverlof. Je mag de verlofdagen in principe opnemen wanneer je wil, binnen de eerste zes maanden na de geboorte van het kind. De werkgever mag hierover wel met je in gesprek om een en ander af te stemmen met je werkzaamheden- en opdrachten.

Zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang 

Als er sprake is van zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang mag je werkgever, in overleg met jou, het verlof anders inroosteren.

Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG)
De uitbreiding van het geboorteverlof is onderdeel van de Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG). Deze wet werd van kracht geworden op 1 januari 2019.

Door deze wet krijgen met name partners recht op meer vrije dagen. Het doel is dat ouders de zorg voor hun baby beter kunnen verdelen.

 

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW) wordt verlengd.

Vanaf 6 juli 2020 kunnen ondernemers die getroffen zijn door de coronamaatregelen ook een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen voor de periode juni, juli en augustus. De verlenging van de NOW maakt deel uit van het Noodpakket 2.0 dat op 20 mei is gepubliceerd. De ‘nieuwe’ NOW kent wel een aantal aanvullende voorwaarden.

In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje,

Doel van NOW 2.0: banen behouden en voorbereiden op ander werk

Baanbehoud blijft ook in de nieuwe NOW-regeling het belangrijkste doel, ook stuurt het kabinet aan op ontwikkeling en scholing voor medewerkers waarvoor bedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen.

Nu veel werknemers minder uren werken of soms zelfs helemaal thuis zitten, vraagt het kabinet van bedrijven die NOW aanvragen dat zij zich gaan inspannen om hun personeel te laten omscholen of bijscholen. Deze omscholing of bijscholing is nodig omdat de arbeidsmarkt is veranderd en gaat veranderen. Werkgevers moeten hun personeel de kans bieden om zich hier op voor te bereiden, door tijd beschikbaar te stellen in de uren die door de coronacrisis zijn vrijgevallen en medewerkers middelen aan te bieden. De inspanningsverplichting geldt vanaf 6 juli voor alle bedrijven die NOW aanvragen. Het kabinet zal bedrijven ondersteunen in deze scholings- en ontwikkelambitie met een extra crisispakket, dat de naam krijgt ‘NL Leert door’.

Dit crisispakket komt eind juli en gaat steun bieden aan mensen die hun werk als gevolg van de crisis (dreigen te) verliezen.

Aanvullende voorwaarden NOW 2.0

De NOW wordt verlengd, zodat ondernemers die meer dan 20% omzetverlies verwachten ook voor de maanden juni, juli en augustus een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen aanvragen via de NOW 2.0

Aan de tegemoetkoming stelt het kabinet wel aanvullende voorwaarden.

  • Een bedrijf dient bij een beroep op de NOW 2.0 geen dividend of bonussen uit te keren of eigen aandelen in te kopen over 2020. Deze verplichting geldt tot en met de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. De voorwaarde ziet niet op dividend, bonussen en aandelen over 2019.
    • Let op: deze verplichting geldt alleen voor bedrijven die een subsidiebedrag ontvangen waarvoor een accountantsverklaring vereist is.
  • De NOW 2.0 introduceert een inspanningsverplichting voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door tijd beschikbaar te stellen aan werknemers en middelen te verschaffen voor bij- of omscholing.  De scholing is geen onderdeel van de NOW, de inspanningsverplichting van de werkgever wel.

In NOW 2.0 vervalt ontslagboete bij bedrijfseconomisch ontslag

Het doel van de NOW 2.0 blijft om zo veel mogelijk banen te behouden. Toch heeft het kabinet besloten dat indien alsnog voor medewerkers een ontslagaanvraag wordt gedaan bij het UWV op grond van bedrijfseconomische redenen, bij de afrekening de subsidie niet langer voor 150% maar voor 100% wordt gecorrigeerd met de hoogte van de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd. Dit heeft betrekking op ontslagaanvragen in de periode van 1 juni t/m 31 augustus 2020. De ‘boete’ van 50% bovenop de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd komt in de NOW 2.0 te vervallen.

De verplichtingen uit de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) blijven onverlet van kracht. Ingeval de WMCO van toepassing is, moeten bedrijven gedurende een periode van vier weken overleggen met de vakbonden over de voorgenomen ontslagen. De aanvraag voor ontslag niet eerder in te dienen dan vier weken nadat de WMCO-melding aan de vakbonden is gedaan.

Opslag

De laatste verandering van de NOW 1.0 naar de NOW 2.0 is dat de forfaitaire opslag wordt verhoogd van 30% naar 40%. Deze verhoging vindt plaats om werkgevers te ondersteunen in andere kosten naast de loonkosten.

Welke bedrijven kunnen NOW 2.0 aanvragen?

Werkgevers die minimaal 20% omzetverlies verwachten, kunnen ook voor de maanden juni, juli en augustus bij het UWV een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. De tegemoetkoming blijft hetzelfde: maximaal 90% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies.

De uitvoering van de regeling blijft ook ongewijzigd: werkgevers die een aanvraag indienen bij het UWV om NOW 2.0 te ontvangen, committeren zich om het loon van hun werknemers 100% door te betalen. Het UWV zal een voorschot van 80% van het bedrag verstrekken.

Achteraf wordt vastgesteld wat het daadwerkelijke omzetverlies is geweest. Werkgevers die ook de eerste keer al een beroep deden op de NOW, kunnen opnieuw een aanvraag indienen. Ook werkgevers die voor het eerst aanvragen, komen vanzelfsprekend in aanmerking voor een tegemoetkoming als ze voldoen aan de voorwaarden.

 
Het volledig pakket kunt u nalezen op de site van de rijksoverheid NOW 2.0

Pagina 1 van 3
Timmermans Verzekeringen Logo

    • Adres

      Mathildastraat 48
      4901 HC Oosterhout
      Nederland

      0162-427528
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

      Ma – Vr: 08:30 – 17:00

      Social Media