Zakelijk Nieuws

Het is vanaf 01 april 2020 mogelijk om bij het UWV compensatie aan te vragen voor betaalde transitievergoedingen aan werknemers die op of na 1 juli 2015 wegens langdurige arbeidsongeschiktheid uit dienst zijn gegaan. Werknemers die voorheen nog een slapend dienstverband hadden, kunnen sinds een uitspraak van de Hoge Raad eisen dat zij worden ontslagen en ook een transitievergoeding meekrijgen.

Beëindiging na 104 weken

De regeling is bedoeld als compensatie voor de betaalde transitievergoeding voor werknemers die na 104 weken wegens duurzame arbeidsongeschiktheid worden ontslagen. Het maakt daarbij niet uit op welke manier de arbeidsovereenkomst is geëindigd. Dat mag door een beëindigingsovereenkomst, opzegging door de werkgever of een ontbindingsverzoek via het UWV. Ook als de arbeidsovereenkomst van rechtswege is geëindigd komt de werkgever voor compensatie in aanmerking.

Hoogte compensatie

Het UWV compenseert de transitievergoeding alleen tot het moment dat de werkgever wettelijk gezien de arbeidsovereenkomst wegens langdurige arbeidsongeschiktheid had moeten ontbinden. De periode dat de werkgever een slapend dienstverband had met de werknemer kan meegeteld worden in de berekening van de transitievergoeding, maar wordt niet gecompenseerd. Daarnaast geldt dat als het betaalde brutoloon tijdens de ziekte (104 weken) van de werknemer lager is dan de wettelijk te betalen transitievergoeding, de maximale compensatie de hoogte van het betaalde loon is tijden de periode van ziekte.

Wie komt in aanmerking?

Alle werkgevers komen in principe in aanmerking voor compensatie van de transitievergoeding voor werknemers die na 104 weken ziekte uit dienst gaan. De manier waarop de wettekst is geschreven, maakt het duidelijk dat er geen uitzonderingen zijn. Het geld voor de compensatie is afkomstig uit het Arbeidsongeschiktheidsfonds waar elke werkgever de Aof-premie voor betaalt.

Wat wordt gecompenseerd als er een slapend dienstverband was?

Bij de bepaling van de hoogte van de transitievergoeding, tellen de maanden en jaren van het slapend dienstverband ook mee. Als u sinds 1 juli 2015 iemand in een slapend dienstverband heeft gehouden tot 1 januari 2020, moet u dus over deze 4 jaar + 9 maanden ook transitievergoeding betalen. Deze jaren en maanden worden niet gecompenseerd.

Compensatie transitievergoeding ‘oude regeling'

Transitievergoedingen voor ontslag wegen langdurige ziekte, die dateren voor een ontslagdatum tussen 1 juli en 1 januari 2020, zijn zogeheten ‘oude gevallen’. Als u voor deze gevallen voor 30 september 2020 de compensatie aanvraagt, krijgt u deze toegewezen als u voldoet aan de voorwaarden voor toekenning. Het UWV neemt dan binnen 6 maanden een beslissing. De compensatie wordt dan uiterlijk per 30 maart 2021 toegekend.

Compensatie transitievergoeding op of na 1 januari 2020 'nieuwe regeling'

Betaalt u na 1 januari 2020 een transitievergoeding aan een werknemer die 2 jaar ziek is geweest? Dan gelden dezelfde voorwaarden, plus één extra. U moet namelijk de compensatie binnen 6 maanden na het betalen van de transitievergoeding aanvragen. Voor een besluit op deze gevallen heeft het UWV naar verwachting 8 weken nodig. Maar uitstel is mogelijk. Wordt uw aanvraag afgewezen? Dan kunt u bezwaar aantekenen en/of in beroep gaan tegen het besluit.

Het belang van een goede salarisadministratie

Werkgevers die gebruik willen maken van de compensatieregeling moeten flink wat bewijsmateriaal hebben. Zo moet u het dossier rond de ziekte en re-integratie, het einde dienstverband en de berekening en betaling van de transitievergoeding.

Stap 1. Controleer de instellingen voor eHerkenning Voor het werkgeversportaal heb je het betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger nodig. Bij dit niveau is een identiteitscontrole verplicht. Dit betekent dat je tijdens een afspraak met de leverancier een geldig identiteitsbewijs moet laten zien. https://www.eherkenning.nl/leveranciers

Stap 2. Deze documenten heb je nodig om te uploaden;

  • De arbeidsovereenkomst van je werknemer Als de arbeidsovereenkomst niet van rechtswege is geëindigd (einde contract), stukken waaruit blijkt dat je de arbeidsovereenkomst hebt beëindigd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid. Dit kan zijn: De beschikking van het UWV met toestemming om de arbeidsovereenkomst te beëindigen vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid;
  • De beëindigingsovereenkomst of vaststellingsovereenkomst waaruit blijkt dat jullie (na afloop van de periode van het opzegverbod tijdens ziekte) met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst hebben beëindigd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid of; De beschikking van de kantonrechter waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst om die reden is ontbonden of;

Als de arbeidsovereenkomst niet is opgezegd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid na toestemming van het UWV: een verklaring van jou als werkgever dat je werknemer ziek was op het moment dat de arbeidsovereenkomst eindigde, de periode waarin je werknemer ziek is geweest en de naam van de behandelend bedrijfsarts.

  • De loonstrook van de periode voor de datum waarop de werknemer 1 jaar ziek was.
  • De loonstrook van de periode waarin het opzegverbod wegens ziekte voorbij is.
  • De gegevens die je hebt gebruikt om de hoogte van de transitievergoeding te berekenen.
  • Bewijs van betaling van de (transitie)vergoeding.

Bij betaling in termijnen zul je betalingsbewijzen moeten overleggen waaruit blijkt dat je de gehele vergoeding hebt betaald.

Stap 3. De compensatie aanvragen Het formulier ‘Aanvraag compensatie transitievergoeding’ staat vanaf 1 april 2020 op het werkgeversportaal. Je logt in op het werkgeversportaal met eHerkenning.

Na de aanvraag Het UWV heeft al laten weten dat zij een enorme toestroom van aanvragen voor de compensatieregeling verwachten. De duur van de beoordeling van je aanvraag hangt af van je situatie. Daarbij kijkt het UWV naar de einddatum van het opzegverbod wegens ziekte voor de (ex-)werknemer. Als het opzegverbod wegens ziekte voor 1 april 2020 is geëindigd, moet het UWV binnen 26 weken na het indienen van uw aanvraag een beslissing nemen. Als er recht is op compensatie, dan moet het UWV binnen 6 weken na de datum van de beslissing de compensatievergoeding betalen aan de werkgever. Als het opzegverbod wegens ziekte op of na 1 april 2020 is geëindigd, moet het UWV binnen 8 weken na het indienen van uw aanvraag een beslissing nemen. Is er recht op compensatie, dan moet het UWV eveneens binnen 6 weken na de datum van de beslissing de compensatievergoeding betalen aan de werkgever.

Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp'ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en geldt vooralsnog tot 1 juni.

Dit is een van de door het kabinet genomen maatregelen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis.

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Download de infographic 'Tozo regeling aanvragen'.

Voor wie geldt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

De Tozo geldt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de Corona-crisis. Voor hen heeft het kabinet financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.

  • Meer specifiek gelden de volgende eisen:
  • gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd;
  • woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland;
  • Nederlander of daarmee gelijkgesteld; het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend;
  • voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • is vóór 17 maart 2020, 18.45 uur gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
  • woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.

Bekijk hier of u in aanmerking komt voor de Tozo

Vanaf wanneer geldt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

De regeling werkt terug tot 1 maart. Wanneer u vanaf 1 maart 2020 in de financiële problemen bent gekomen, als gevolg van Corona-gerelateerde maatregelen, kunt u bij de gemeente waar u woont een aanvraag indienen.

Wat moet ik doen om aanspraak te maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

U kunt terecht bij uw woongemeente. Mogelijk komt er informatie hierover op de website van uw gemeente. Mocht u nog enige ontvangsten hebben, dan vragen we u nog even te wachten. Als aanvragen gespreid binnenkomen ontlast dat de gemeente en worden de mensen met de hoogste nood als eerste geholpen. Er is geen ‘budgetlimiet’ of iets dergelijks. Bovendien kunt u met terugwerkende kracht worden gecompenseerd vanaf 1 maart.

Welke hulp biedt de gemeente bij de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

  • Op basis van deze tijdelijke regeling biedt de gemeente u voor maximaal drie maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum. Hoe hoog dit bedrag precies is hangt af van de samenstelling van uw huishouden en uw inkomen. U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets.
  • Daarnaast kunt u een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van max. € 10.517 euro. Dit bedrag dient wel terugbetaald te worden. Het rentepercentage is nog niet bekend, maar zal in ieder geval onder het bij het Bbz gehanteerde percentage van 8% liggen.

Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)

 

Door de gevolgen van het coronavirus wordt de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ingezet in plaats van de Werktijdverkorting.

 

NOW vergoedt de loonkosten tot een maximum van 90% als er sprake is van meer dan 20% omzetverlies vanaf 1 maart 2020. NOW geldt ook voor werknemers met een flexibel contract, zoals oproepkrachten.

Hoeveel procent van jouw loonkosten wordt vergoed, hangt wel af van je omzetverlies. Zo ontvang je bij 100% omzetverlies, 90% van je loonkosten. Heb je 50% omzetverlies, dan krijg je een tegemoetkoming van 45% van de loonsom.

Je kunt NOW direct benutten voor een periode van drie maanden. Daarna kun je eenmalig verlengen voor opnieuw drie maanden. Je mag dan in deze periode geen personeel ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen. Je moet de lonen gewoon doorbetalen.

 Voor werknemers: 

  • Werknemers ontvangen volledig loon van werkgever.
  • Werknemer verbruikt geen WW-rechten.
  • Aanvraag loopt via werkgever.
  • Met werkgever worden afspraken gemaakt of werknemer (thuis) werk verricht.

 Lees meer over het Noodfonds (NOW) op de website van de Rijksoverheid.

 

Aanvragen, voorschot en uitbetalen

UWV streeft ernaar om de regeling vanaf 6 april uit te voeren, maar is nog bezig met de laatste testen voor de uitvoering van de regeling. Naar verwachting gaat het loket bij UWV 6 april open. De aanvraagperiode loopt tot en met 31 mei 2020. Werkgevers geven bij de aanvraag de verwachte omzetdaling op. Als UWV positief oordeelt, keert UWV een voorschot van 80% uit. Dat gebeurt in drie termijnen. Het eerste deel van het voorschot wordt uitgekeerd binnen twee tot vier weken na de indiening van de aanvraag, al verwacht UWV dat dit voor de meeste bedrijven sneller kan.

Binnen 24 weken na afloop van de periode waarover de NOW is toegekend, dient de werkgever vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hiervoor een accountantsverklaring vereist. Vervolgens zal UWV binnen 22 weken een eindafrekening doen. Die kan hoger of lager uitvallen dan bij de eerste opgave werd verwacht. Bedrijven met acute liquiditeitsproblemen kunnen worden geholpen met de andere maatregelen uit het noodpakket.

Het kabinet neemt de uitzonderlijke stap tot loontegemoetkoming om snel grote aantallen bedrijven en hun medewerkers de crisis door te helpen. De Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met de extra uitgave van tien miljard euro voor deze regeling. En UWV zet zich tot het uiterste in om werkgevers snel te kunnen helpen. Maar de grote verschillen tussen bedrijven, de urgentie, de uitvoerbaarheid en het belang van het tegengaan van oneigenlijk gebruik maken dat er bij deze noodmaatregel weinig ruimte is voor bedrijfs- en sectorspecifieke verschillen. Sommige bedrijven zullen daarom minder goed of niet bereikt worden. Ook zullen sommige seizoensbedrijven een berekening op basis van een gemiddelde jaaromzet nadelig vinden.

Het kabinet zal monitoren wat de precieze werking van de maatregel is en – indien nodig en mits uitvoerbaar – aanpassingen doorvoeren. Daarnaast is het, gezien de snelheid waarmee deze regeling is ontwikkeld, onvermijdelijk dat UWV de komende tijd nog uitdagingen in de uitvoering het hoofd zal moeten bieden. Het kabinet heeft veel waardering voor het werk dat UWV in korte tijd verzet.

woensdag, 24 juli 2019 07:55

Doorbreking CMR Limiet

Doorbreking van CMR limiet vaak te voorkomen door Verklaring van recht.

 

Wettelijke regeling

De verklaring voor recht is geregeld in art. 3:302 BW: “Op vordering van een bij een rechtsverhouding onmiddellijk betrokken persoon spreekt de rechter omtrent die rechtsverhouding een verklaring van recht uit”. Hoewel de wet het heeft over een verklaring van recht, gebruiken juristen meestal de term verklaring voor recht.

Er wordt mee bedoeld dat de rechter bindend kan vaststellen wat de rechtsverhouding tussen partijen inhoudt.

 

Doel en functie

Wie naar de rechter gaat heeft vrijwel altijd een financieel belang : de eiser wil schadevergoeding wegens wanprestatie of wegens onrechtmatige daad, terugbetaling van een geldbedrag op grond van onverschuldigde betaling, enzovoort. Als de wederpartij de wettelijke grondslag voor die vordering in de correspondentie voorafgaande aan de rechtszaak betwist, vraagt de eiser meestal in de procedure die volgt een verklaring voor recht om de voor de vordering ingeroepen grondslag te bevestigen. Als de verklaring voor recht wordt toegewezen, staat de (betwiste) grondslag vast en ligt de weg naar toewijzing van een op geld waardeerbare vordering open.

 

In een verklaring van recht-procedure begint, na een (inter-)nationale wegtransportschade de vervoerder zelf een procedure tegen de ladingeigenaar. De vervoerder vraagt de Nederlandse rechter om vast te stellen dat de te betalen schadevergoeding niet meer bedraagt dan de CMR limiet.

Als de vervoerde goederen een hoge waarde hebben, maar een laag gewicht kan dit enorm veel uitmaken. De Nederlandse rechter zal namelijk in beginsel oordelen dat de vergoeding inderdaad moet worden berekend aan de hand van de CMR-limiet.

 

Het is dus van groot belang dat u per direct contact met ons kantoor opneemt om te bepalen of een dergelijke maatregel nodig is.

 

Indien u enkele voorbeelden wenst zou eens kunnen nazoeken op publicatie van Prof.mr. Claringbould.

dinsdag, 09 juli 2019 13:56

Prettige vakantie

woensdag, 03 juli 2019 14:58

Blijft verzekeren betaalbaar !!!

Blijft verzekeren betaalbaar !!!

 

 

Anno 2019 zijn de premieverhogingen voor het verzekeren van transportrisico’s nog steeds niet voorbij. Steeds meer verzekeraars trekken zich terug uit de transportsector. De overgebleven verzekeraars doen er alles aan om de risico’s te kunnen blijven verzekeren. Denk hierbij niet enkel aan schades aan de vrachtauto, maar ook aan schade aan de lading. De claims voor letselschades rijzen eveneens de pan uit.

 

Wederom in het 1e kwart van 2019 zijn er meer schades gemeld dan in 2018. Verzekeraars zullen naast aanpassingen in premie ook eigen risico’s naar boven bijstellen. Een eigen risico voor Wa van € 1500,= is geen uitzondering. Een eigen risico voor Casco van € 2000,= komen vaker voor dan gedacht.

 

Verzekeraars zijn al jaren bezig met schadelast beheersing door het geven van adviezen en instructies. Dit alles levert niet voldoende besparing op.

 

Om continuïteit in het verzekeren te kunnen waarborgen kijkt een verzekeraar steeds vaker naar de oorzaak en of veroorzaker. Hoe heeft een schade zich kunnen voordoen en hoe kunnen we de schade verhalen op de veroorzaker !!

Men doet onderzoek of bijvoorbeeld de bestuurder in het bezit is van de juiste kwalificatie om een voertuig te mogen besturen, was er sprake van ongeoorloofd gedrag of was er sprake van belemmering in het zicht. Hierbij zal men steeds vaker een wellicht denkbeeldige grens van privacy gaan overschrijden door belgegevens op te vragen. Camerabeelden langs de weg,dashcambeelden etc.

 

Veroordelingen van bestuurders en of werkgevers volgen elkaar vaker en vaker op.

Appende trucker bestraft met 240 uur na dodelijk ongeval

Tien jaar cel voor trucker die door telefoon gezin doodrijdt

veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval 

 

En na een ernstig ongeval met dodelijke afloop volgt altijd een strafrechtelijk onderzoek.

 

Dit zijn enkele voorbeelden van 2018 aangaande appen en bellen. Wees voorzichtig en vooral gewaarschuwd.

woensdag, 16 augustus 2017 09:04

Wie is nu aansprakelijk ?

Menselijk of technisch falen?

 

Iemand is pas verantwoordelijk te houden voor schade als er sprake is van aansprakelijkheid. Iets moet onrechtmatig zijn,er moet causaal verband zijn en er moet schade zijn.

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. Er zijn 3D-printers waarmee je zelf spullen kunt maken en er is zelfs al een zelfsturende auto. Maar wie is aansprakelijk als een dergelijk product niet goed functioneert en schade veroorzaakt? Dat blijkt een lastige vraag die niet zomaar te beantwoorden valt.

Enkele voorbeelden :

  • Impact drones
    De zakelijk gebruiker van een drone moet aan allerlei strikte eisen voldoen, maar die eisen gelden niet voor de particuliere gebruiker van een drone. Gebruik van een particuliere drone valt standaard onder de aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP), maar het gebruik van de zakelijke drone valt niet standaard onder de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven (AVB).
  • Impact 3D-printers
    Dit wordt ook wel de Smart Industry genoemd. Door deze industrie kunnen productieprocessen efficiënter worden ingericht en kunnen er sneller nieuwe klantspecifieke en op maat gemaakte producten gefabriceerd worden. Zo kan een 3D-printer bijvoorbeeld al een bloedvat maken of een schroefje van de motor van een vliegtuig.
  • Impact kunstmatige intelligentie (KI)
    Onder KI wordt verstaan de mogelijkheid van machines, software en apparaten om zelfstandig problemen op te lossen. Aan de hand van vooraf ingegeven scripts imiteren de machines het denkvermogen van de mens.
  • Impact van de deeleconomie
    In de deeleconomie draait het niet om bezit, maar om gezamenlijk gebruik van. Daarin handelt de particulier soms als ondernemer. Bovendien worden zaken geleend van of door iemand.

De hiervoor genoemde trends komen voort uit digitalisering en technologische ontwikkelingen. En de vraag voor alle genoemde trends is: wie is er nu aansprakelijk voor die schade? De eigenaar, de producent, de verkoper, of de schrijver van de software?Het is van enorm belang dat binnen uw aansprakelijkheidsverzekering datgene is geregeld wat te maken heeft met uw hoedanigheid. Geef wijzigingen tijdig door. Beter goed geregeld dan te laat.

vrijdag, 21 juli 2017 07:52

Bedrijfsongevallen Wat nu ?

 

 

Jaarlijks vinden er ruim 210.000 bedrijfsongevallen plaats. Bij 60 tot 80 personen leidt het bedrijfsongeval zelfs tot overlijden. In bijna twee derde van de gevallen is er sprake van lichamelijk letsel. 

Het komt voor dat slachtoffers van een ongeval op de werkvloer (of hun nabestaanden) onfatsoenlijk behandeld worden. Het komt ook voor dat werkgevers het ongeval betwisten. Ook komt het voor dat zij in twijfel trekken of het letsel van het slachtoffer wel gevolg is van het ongeval. Nabestaanden worden vaak lang in het ongewisse gelaten over de echte toedracht van het bedrijfsongeval. Vervolgens raken ze verstrikt in een wirwar van regels en procedures.

De bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering biedt de voormalige, huidige en toekomstige bestuurders en toezichthouders van verenigingen en stichtingen bescherming tegen aanspraken op hun privévermogen. Bestuurders en toezichthouders kunnen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld, hetgeen wil zeggen dat elke persoon afzonderlijk kan worden aangesproken voor de totaal te verhalen vermogensschade, ook al is deze (mede) veroorzaakt door een medebestuurder of -toezichthouder.

donderdag, 13 oktober 2016 09:21

Vervoer in Nederland

De Wet aanpak schijnconstructies (WAS) is per 1 juli 2015 en per 1 juli 2016 in werking getreden. De wet moet voorkomen dat een werknemer wordt onderbetaald. Onderbetaling wil zeggen dat de werknemer een vergoeding ontvangt die lager is dan het minimumloon of het loon op grond van een cao. De werknemer heeft de mogelijkheid de werkgever of opdrachtgever van zijn werkgever aan te spreken. Naast de werkgever of opdrachtgever is de naast hogere opdrachtgever (bijvoorbeeld de opdrachtgever van de opdrachtgever als er sprake is van een keten van opdrachtgevers) mede aansprakelijk voor betaling van een vergoeding voor de verrichte arbeid ter grootte van het verschuldigde loon.

Timmermans Verzekeringen Logo

    • Adres

      Mathildastraat 48
      4901 HC Oosterhout
      Nederland

      0162-427528
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

      Ma – Vr: 08:30 – 17:00

      Social Media