Zakelijk Nieuws

Brandschade voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen

 

De risico’s op en mogelijke gevolgen van brandschade zijn voor alle ondernemers verschillend. Zo heeft de vuurwerkspecialist een ander risicoprofiel dan de leverancier van mineraalwater. Type werkzaamheden en locatie hebben dan ook grote invloed op de eisen die de verzekeraar aan uw onderneming stelt.

Brandschade voorkomen doe je in de eerste plaats door de checks te doen die bij uw bedrijfsverzekeringen horen.

Check, check, double check

In de polisvoorwaarden en clausules staat vermeld hoe vaak u een controle moet uitvoeren op brandblussers, alarminstallatie en elektrische installatie. Controleert u niet volgens deze voorwaarden, dan bent u in geval van schade niet verzekerd. Hetzelfde kan gelden voor bijvoorbeeld de opslag en afvoer van afval, dat te dicht bij de gevel van uw bedrijfspand staat.

Hoewel niet uitputtend en niet op elk bedrijf van toepassing, is er een aantal checks ter voorkoming van brand en brandschade.

  1. Check de alarminstallaties en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar 
  2. Check de geldigheid van het certificaat van uw alarminstallatie
  3. Check de brandblussers en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar 
  4. Laat de kwaliteit van de elektrische installatie checken door een erkend installateur (let daarbij op de gestelde norm)
  5. Check de opslag en afvoer van afval (hoeveel meter van de gevel dient brandbaar afval minimaal opgeslagen te worden?)
  6. Ruim spullen op, gebruik metalen afvalcontainers, voorkom brandstichting, voorkom ophopingen van kabels en stekkerdozen, gebruik vlamdovende afvalbakken en asbakken in rookruimtes… Check?
  7. Check… iedere dag!

Daarbij is het van belang dat....

  1. U bent alleen verzekerd voor de bedrijfsactiviteiten die op de polis staan, voor activiteiten die niet onder de bedrijfsomschrijving vallen ben je niet verzekerd. 
  2. Denk er ook aan dat al uw bedrijven op uw polissen vermeld staan. 

Omdat steeds meer medewerkers thuiswerken en van hun (prive)computer en internet afhankelijk zijn, voeren criminelen meer phishing- en malwareaanvallen uit. Daarmee proberen zij gevoelige informatie van gebruikers buit te maken. Die aanvallen werden volgens Europol tijdens het hoogtepunt van het covid-19 virus snel geraffineerder en complexer.

Bij aanvallen met gijzelsoftware, ook wel ransomware genoemd, slaan criminelen sneller toe. Er zit minder tijd tussen de besmetting van de computer van slachtoffers met de schadelijke software en de activatie ervan.

Bedrijven zijn zich gelukkig steeds meer bewust van de digitale gevaren die zij lopen en de impact die hacking, cyberafpersing en ransomware kunnen hebben op hun organisatie. Het gevolg is dat er extra maatregelen worden genomen om vormen van cybercrime te voorkomen. Goed nieuws, want hierdoor daalt het aantal ICT-veiligheidsincidenten door een aanval van buitenaf. 

Het aantal door bedrijven genomen cybersecuritymaatregelen neemt steeds verder toe. Het installeren van antivirussoftware, gebruik van sterke wachtwoorden en het opslaan van gegevens op een andere fysieke locatie zijn de meest gebruikte securitymaatregelen. Met name grote bedrijven doen er steeds meer aan om te voorkomen dat hun bedrijf aangevallen wordt, maar ook middelgrote bedrijven maken een inhaalslag.


Wat kunt u doen om een cyberaanval te voorkomen?

Om de digitale gevaren te minimaliseren is het belangrijk om de digitale veiligheid te vergroten. Hoe doet u dit? We zetten tien tips voor u op een rij :

  1. Zorg voor goede antivirussoftware
  2. Installeer regelmatig software-updates
  3. Gebruik sterke wachtwoorden
  4. Open geen berichten en bestanden van verdachte afzenders
  5. Klik niet zomaar op vreemde links
  6. Controleer altijd de URL en het certificaat van een website
  7. Maak een back-up van je bestanden
  8. Bespreek de risico’s met jouw personeel
  9. Betaal geen losgeld
  10. Denk na over een mogelijke cybercrimeverzekering
  11. Is de netwerkverbinding voldoende beveiligd, of moet u overschakelen op een VPN (virtual private network)?
    Zo’n VPN-verbinding versleutelt je internetverkeer, om te voorkomen dat buitenstaanders zomaar toegang kunnen krijgen tot de informatie die u verstuurt of ontvangt. 
  12. Stel richtlijnen op voor de beveiliging en overdracht van informatie. Denk bijvoorbeeld aan de privacywetgeving omtrent gegevens van klanten; die kun je niet zomaar thuis op een privélaptop opslaan. En ga prudent om met de informatie die je anders dan normaal nu opeens bespreekt in groepsapps en videochats.

Heb je een bedrijfspand en wil je in het kader van duurzaamheid zonnepanelen op het dak aanbrengen? Mooi plan, maar ga eerst even langs je financieel adviseur. Wanneer de panelen eenmaal liggen, maar niet aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoen, loop je de kans met een onverzekerd pand te blijven zitten.

In het kader van duurzaam ondernemerschap kiezen veel bedrijven voor energiebesparende maatregelen. Misschien denk jij er ook over na. Zonnepanelen kunnen een interessante investering zijn; ons land kent veel subsidieregelingen en er is vaak een mooie besparing te realiseren.

Hoge premie

Zonnepanelen zijn de laatste jaren echter ook steeds vaker de oorzaak van brand. Steeds meer Nederlandse verzekeraars willen een bedrijfspand met zonnepanelen daardoor niet verzekeren. Of ze willen het alleen doen tegen een hoge premie of tegen voorwaarden die kostbaar zijn om uit te voeren. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanbrengen van brandwerende dakisolatie. Maar wanneer je als ondernemer eerst een kostbare vervangingsoperatie moet uitvoeren, dan komt de terugverdientijd van de zonnepanelen wel erg ver weg te liggen.

Eisen en voorwaarden

Ook kan het zijn dat de verzekeraar eisen stelt aan constructieberekeningen of verlangt dat er met bepaalde installateurs moet worden samengewerkt. Wordt niet aan die voorwaarden voldaan, dan kan de verzekeraar besluiten om geen dekking te verlenen, de verzekering te weigeren of zelfs op te zeggen.  

Als ondernemer doe je er verstandig aan niet alvast te starten met zonnepanelen en pas dan je financieel adviseur in te lichten. Je loopt het risico dat de verzekeraar de verzekering opzegt en je met een onverzekerd pand zit. Die situatie wil je niet. Wanneer je in een vroegtijdig stadium informeert naar de eisen en voorwaarden welke uw verzekeraar stelt, kunt u voor uw situatie de juiste rekensom en de juiste afweging maken.

Belangrijkste kwetsbaarheden bij installaties met zonnepanelen

• Defecte cellen in de panelen raken oververhit.

• Zeer brandbare dakisolatie aanwezig onder zonnepanelen

• Kabels en stekkers zijn slecht op elkaar aangesloten. Hierdoor kan er een vlamboog ontstaan. Dat is een gloeiend heter vuurbal van meer dan 1000 graden Celsius.

• De omvormer raakt oververhit. Een omvormer maakt van de zonnestroom gewone wisselstroom. Dat apparaat staat in huis en raakt oververhit bij een verkeerde installatie of slecht onderhoud.

Misschien is het alweer een beetje weggezakt, maar in het pensioenakkoord is vorig jaar besloten dat er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers komt. Nu zijn er echter weer nieuwe bezwaren opgeworpen. Hoe zit het en welke mogelijkheden zijn er?

Waarom is er in het Pensioenakkoord ook alweer over arbeidsongeschiktheid gesproken?

Deze vraag is door veel zzp-organisaties gesteld. Het is toch een pensioenakkoord? Er was in eerste instantie sprake van een verplichting om pensioen op te bouwen voor zzp’ers. Daar is het niet van gekomen. Wel wilden de opstellers van het akkoord iets doen aan de kwetsbaarheid van een grote groep onverzekerde zelfstandig ondernemers: dat werd een verplichte aov.

Hoe moet die er uit zien?

Er is in maart 2020 een plan gepresenteerd door de Stichting van de Arbeid. De premie hangt af van de keuze voor een korter of langer eigen risico. Vanaf een inkomen van € 20.000 bruto per jaar valt de premie ongeveer uit tussen de € 120 en € 220 euro bruto per maand. De premie is fiscaal aftrekbaar. De uitkering bedraagt maximaal € 1650 bruto per maand.

Wie al een verzekering heeft lopen, of zich liever zelf verzekert, kan een vrijstelling krijgen, maar het moet dan wel gaan om een gelijkwaardige verzekering. Minister Koolmees moet nog reageren op het voorstel. Voor de uitvoering is volgens de Stichting van de Arbeid een wetswijziging nodig. Het kan dus nog even duren.

Wat is nu het bezwaar?

Volgens de Werkvereniging, een organisatie voor zzp-ers, is de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering in strijd met het Europese recht omdat het een “ongerechtvaardigde belemmering voor de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten vormt. Ook maakt het voorstel inbreuk op de grondrechtelijke vrijheid van ondernemerschap.” De organisatie wijst er ook op dat de meerderheid van de zzp’ers helemaal niet zit te wachten op een verplichte verzekering.

Wat nu?

Wanneer de verplichte verzekering er echt komt is niet te voorspellen. Wil je in de tussentijd iets doen om je risico van arbeidsongeschiktheid af te dekken, kijk dan naar de bestaande mogelijkheden. Daarbij is het natuurlijk belangrijk om je hele financiële plaatje te bekijken: wat is het inkomen van een eventuele partner? Heb je mogelijk een buffer op de bank staan? Hoeveel risico loop je?

Blijkt het in jouw situatie verstandig om je inkomen te verzekeren: je kunt een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, je aansluiten bij een broodfonds of kiezen voor vrijwillige aansluiting bij het UWV wanneer je uit loondienst komt ( LET OP ! dit dient u aan te vragen binnen 13 weken nadat de verplichte werknemersverzekering via uw werk of uitkering is gestopt )

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW) wordt verlengd.

Vanaf 6 juli 2020 kunnen ondernemers die getroffen zijn door de coronamaatregelen ook een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen voor de periode juni, juli en augustus. De verlenging van de NOW maakt deel uit van het Noodpakket 2.0 dat op 20 mei is gepubliceerd. De ‘nieuwe’ NOW kent wel een aantal aanvullende voorwaarden.

In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje,

Doel van NOW 2.0: banen behouden en voorbereiden op ander werk

Baanbehoud blijft ook in de nieuwe NOW-regeling het belangrijkste doel, ook stuurt het kabinet aan op ontwikkeling en scholing voor medewerkers waarvoor bedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen.

Nu veel werknemers minder uren werken of soms zelfs helemaal thuis zitten, vraagt het kabinet van bedrijven die NOW aanvragen dat zij zich gaan inspannen om hun personeel te laten omscholen of bijscholen. Deze omscholing of bijscholing is nodig omdat de arbeidsmarkt is veranderd en gaat veranderen. Werkgevers moeten hun personeel de kans bieden om zich hier op voor te bereiden, door tijd beschikbaar te stellen in de uren die door de coronacrisis zijn vrijgevallen en medewerkers middelen aan te bieden. De inspanningsverplichting geldt vanaf 6 juli voor alle bedrijven die NOW aanvragen. Het kabinet zal bedrijven ondersteunen in deze scholings- en ontwikkelambitie met een extra crisispakket, dat de naam krijgt ‘NL Leert door’.

Dit crisispakket komt eind juli en gaat steun bieden aan mensen die hun werk als gevolg van de crisis (dreigen te) verliezen.

Aanvullende voorwaarden NOW 2.0

De NOW wordt verlengd, zodat ondernemers die meer dan 20% omzetverlies verwachten ook voor de maanden juni, juli en augustus een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen aanvragen via de NOW 2.0

Aan de tegemoetkoming stelt het kabinet wel aanvullende voorwaarden.

  • Een bedrijf dient bij een beroep op de NOW 2.0 geen dividend of bonussen uit te keren of eigen aandelen in te kopen over 2020. Deze verplichting geldt tot en met de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. De voorwaarde ziet niet op dividend, bonussen en aandelen over 2019.
    • Let op: deze verplichting geldt alleen voor bedrijven die een subsidiebedrag ontvangen waarvoor een accountantsverklaring vereist is.
  • De NOW 2.0 introduceert een inspanningsverplichting voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door tijd beschikbaar te stellen aan werknemers en middelen te verschaffen voor bij- of omscholing.  De scholing is geen onderdeel van de NOW, de inspanningsverplichting van de werkgever wel.

In NOW 2.0 vervalt ontslagboete bij bedrijfseconomisch ontslag

Het doel van de NOW 2.0 blijft om zo veel mogelijk banen te behouden. Toch heeft het kabinet besloten dat indien alsnog voor medewerkers een ontslagaanvraag wordt gedaan bij het UWV op grond van bedrijfseconomische redenen, bij de afrekening de subsidie niet langer voor 150% maar voor 100% wordt gecorrigeerd met de hoogte van de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd. Dit heeft betrekking op ontslagaanvragen in de periode van 1 juni t/m 31 augustus 2020. De ‘boete’ van 50% bovenop de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd komt in de NOW 2.0 te vervallen.

De verplichtingen uit de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) blijven onverlet van kracht. Ingeval de WMCO van toepassing is, moeten bedrijven gedurende een periode van vier weken overleggen met de vakbonden over de voorgenomen ontslagen. De aanvraag voor ontslag niet eerder in te dienen dan vier weken nadat de WMCO-melding aan de vakbonden is gedaan.

Opslag

De laatste verandering van de NOW 1.0 naar de NOW 2.0 is dat de forfaitaire opslag wordt verhoogd van 30% naar 40%. Deze verhoging vindt plaats om werkgevers te ondersteunen in andere kosten naast de loonkosten.

Welke bedrijven kunnen NOW 2.0 aanvragen?

Werkgevers die minimaal 20% omzetverlies verwachten, kunnen ook voor de maanden juni, juli en augustus bij het UWV een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. De tegemoetkoming blijft hetzelfde: maximaal 90% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies.

De uitvoering van de regeling blijft ook ongewijzigd: werkgevers die een aanvraag indienen bij het UWV om NOW 2.0 te ontvangen, committeren zich om het loon van hun werknemers 100% door te betalen. Het UWV zal een voorschot van 80% van het bedrag verstrekken.

Achteraf wordt vastgesteld wat het daadwerkelijke omzetverlies is geweest. Werkgevers die ook de eerste keer al een beroep deden op de NOW, kunnen opnieuw een aanvraag indienen. Ook werkgevers die voor het eerst aanvragen, komen vanzelfsprekend in aanmerking voor een tegemoetkoming als ze voldoen aan de voorwaarden.

 
Het volledig pakket kunt u nalezen op de site van de rijksoverheid NOW 2.0

NOW, Tozo, TOGS, BMKB-C, en GO: zie je door de bomen het bos niet meer? Niet zo vreemd, want de regelingen en wijzigingen buitelen over elkaar heen.

De Corona Calculator van VNO-NCW en MKB-Nederland geeft ondernemers snel inzicht. De Corona Calculator is gekoppeld met het register van de Kamer van Koophandel en selecteert daardoor alleen de voor jouw onderneming relevante regelingen. Op basis van de ingevoerde SBI code worden de steunregelingen getoond.

Indicatie

Per regeling geeft de tool een indicatie van de hoogte van de tegemoetkomingen, de kredietmogelijkheden en mogelijkheden rond belastinguitstel. In combinatie met de gemaakte berekeningen en een invoer van de te verwachten inkomsten en uitgaven, kan de Corona Calculator ook inzicht geven in de liquiditeitspositie van je onderneming.

Verder bevat de pagina van VNO-NCW en MKB-Nederland antwoorden op veelgestelde vragen over personele kwesties (zoals doorbetaling bij ziekte), leningen (zoals versoepeling van aflossingsvoorwaarden) en belastingvragen (zoals het aanpassen van de voorlopige aanslag).

vrijdag, 10 april 2020 07:04

Vakantiegeld uitstellen, mag dat?

Ieder bedrijf in Nederland is verplicht om zijn werknemers jaarlijks vakantiegeld te betalen. Maar hoeveel? En wanneer? Dit zijn de regels over vakantiegeld berekenen en betalen.

Vakantiegeld, de regels

De basisregels zijn:

  • Je betaalt minimaal 8% van het totale bruto jaarsalaris.
  • Dit bruto jaarsalaris wordt berekend over de periode van 1 juni t/m 31 mei.
  • Je moet het vakantiegeld uitbetalen in mei, tenzij je dit schriftelijk anders afspreekt met je werknemer.
  • Als je werknemer uit dienst gaat, bereken je het bedrag waar hij tot op dat moment recht op heeft. Dit bedrag betaal je direct uit, bij zijn laatste salaris (de eindafrekening).
  • Als een werknemer meer dan 3 keer het minimumloon verdient, mag je met hem afspreken dat je alleen vakantiegeld berekent over het bedrag tot 3 keer het minimumloon.

De volledige regels vind je in de Wet minimumvakantiebijslag.

Let op: je cao kan afwijken

De hoogte van het bedrag en de maand van uitbetaling kunnen anders bepaald zijn in een cao. Controleer dus of in de cao voor jouw bedrijfstak bepalingen zijn opgenomen over vakantiegeld.

Als je bedrijf niet aan een cao is gebonden, mag je zelf afwijkende afspraken maken met je werknemer. Deze leg je vast in de arbeidsovereenkomst of in je personeelshandboek. Maar het minimum van 8% en de jaarlijkse uitbetaling van het vakantiegeld blijven verplicht.

Vakantiegeld uitstellen? Je mag de betaling van vakantiegeld niet zomaar uitstellen.

Je mag wel schriftelijk met je werknemer een ander moment van uitbetaling afspreken. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je (tijdelijk) betalingsproblemen hebt.

Let op Je werknemer moet het nadrukkelijk eens zijn met uitstel van het vakantiegeld. Je mag een werknemer niet onder druk zetten om akkoord te gaan met je voorstel. Leg het vervolgens schriftelijk vast met een handtekening van beide partijen.

Tip

Ben je in de problemen gekomen door een noodsituatie, zoals de coronacrisis, dan kun je via de overheid compensatie krijgen voor je loonkosten. Lees meer over werktijdverkorting en NOW.

Het is vanaf 01 april 2020 mogelijk om bij het UWV compensatie aan te vragen voor betaalde transitievergoedingen aan werknemers die op of na 1 juli 2015 wegens langdurige arbeidsongeschiktheid uit dienst zijn gegaan. Werknemers die voorheen nog een slapend dienstverband hadden, kunnen sinds een uitspraak van de Hoge Raad eisen dat zij worden ontslagen en ook een transitievergoeding meekrijgen.

Beëindiging na 104 weken

De regeling is bedoeld als compensatie voor de betaalde transitievergoeding voor werknemers die na 104 weken wegens duurzame arbeidsongeschiktheid worden ontslagen. Het maakt daarbij niet uit op welke manier de arbeidsovereenkomst is geëindigd. Dat mag door een beëindigingsovereenkomst, opzegging door de werkgever of een ontbindingsverzoek via het UWV. Ook als de arbeidsovereenkomst van rechtswege is geëindigd komt de werkgever voor compensatie in aanmerking.

Hoogte compensatie

Het UWV compenseert de transitievergoeding alleen tot het moment dat de werkgever wettelijk gezien de arbeidsovereenkomst wegens langdurige arbeidsongeschiktheid had moeten ontbinden. De periode dat de werkgever een slapend dienstverband had met de werknemer kan meegeteld worden in de berekening van de transitievergoeding, maar wordt niet gecompenseerd. Daarnaast geldt dat als het betaalde brutoloon tijdens de ziekte (104 weken) van de werknemer lager is dan de wettelijk te betalen transitievergoeding, de maximale compensatie de hoogte van het betaalde loon is tijden de periode van ziekte.

Wie komt in aanmerking?

Alle werkgevers komen in principe in aanmerking voor compensatie van de transitievergoeding voor werknemers die na 104 weken ziekte uit dienst gaan. De manier waarop de wettekst is geschreven, maakt het duidelijk dat er geen uitzonderingen zijn. Het geld voor de compensatie is afkomstig uit het Arbeidsongeschiktheidsfonds waar elke werkgever de Aof-premie voor betaalt.

Wat wordt gecompenseerd als er een slapend dienstverband was?

Bij de bepaling van de hoogte van de transitievergoeding, tellen de maanden en jaren van het slapend dienstverband ook mee. Als u sinds 1 juli 2015 iemand in een slapend dienstverband heeft gehouden tot 1 januari 2020, moet u dus over deze 4 jaar + 9 maanden ook transitievergoeding betalen. Deze jaren en maanden worden niet gecompenseerd.

Compensatie transitievergoeding ‘oude regeling'

Transitievergoedingen voor ontslag wegen langdurige ziekte, die dateren voor een ontslagdatum tussen 1 juli en 1 januari 2020, zijn zogeheten ‘oude gevallen’. Als u voor deze gevallen voor 30 september 2020 de compensatie aanvraagt, krijgt u deze toegewezen als u voldoet aan de voorwaarden voor toekenning. Het UWV neemt dan binnen 6 maanden een beslissing. De compensatie wordt dan uiterlijk per 30 maart 2021 toegekend.

Compensatie transitievergoeding op of na 1 januari 2020 'nieuwe regeling'

Betaalt u na 1 januari 2020 een transitievergoeding aan een werknemer die 2 jaar ziek is geweest? Dan gelden dezelfde voorwaarden, plus één extra. U moet namelijk de compensatie binnen 6 maanden na het betalen van de transitievergoeding aanvragen. Voor een besluit op deze gevallen heeft het UWV naar verwachting 8 weken nodig. Maar uitstel is mogelijk. Wordt uw aanvraag afgewezen? Dan kunt u bezwaar aantekenen en/of in beroep gaan tegen het besluit.

Het belang van een goede salarisadministratie

Werkgevers die gebruik willen maken van de compensatieregeling moeten flink wat bewijsmateriaal hebben. Zo moet u het dossier rond de ziekte en re-integratie, het einde dienstverband en de berekening en betaling van de transitievergoeding.

Stap 1. Controleer de instellingen voor eHerkenning Voor het werkgeversportaal heb je het betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger nodig. Bij dit niveau is een identiteitscontrole verplicht. Dit betekent dat je tijdens een afspraak met de leverancier een geldig identiteitsbewijs moet laten zien. https://www.eherkenning.nl/leveranciers

Stap 2. Deze documenten heb je nodig om te uploaden;

  • De arbeidsovereenkomst van je werknemer Als de arbeidsovereenkomst niet van rechtswege is geëindigd (einde contract), stukken waaruit blijkt dat je de arbeidsovereenkomst hebt beëindigd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid. Dit kan zijn: De beschikking van het UWV met toestemming om de arbeidsovereenkomst te beëindigen vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid;
  • De beëindigingsovereenkomst of vaststellingsovereenkomst waaruit blijkt dat jullie (na afloop van de periode van het opzegverbod tijdens ziekte) met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst hebben beëindigd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid of; De beschikking van de kantonrechter waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst om die reden is ontbonden of;

Als de arbeidsovereenkomst niet is opgezegd vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid na toestemming van het UWV: een verklaring van jou als werkgever dat je werknemer ziek was op het moment dat de arbeidsovereenkomst eindigde, de periode waarin je werknemer ziek is geweest en de naam van de behandelend bedrijfsarts.

  • De loonstrook van de periode voor de datum waarop de werknemer 1 jaar ziek was.
  • De loonstrook van de periode waarin het opzegverbod wegens ziekte voorbij is.
  • De gegevens die je hebt gebruikt om de hoogte van de transitievergoeding te berekenen.
  • Bewijs van betaling van de (transitie)vergoeding.

Bij betaling in termijnen zul je betalingsbewijzen moeten overleggen waaruit blijkt dat je de gehele vergoeding hebt betaald.

Stap 3. De compensatie aanvragen Het formulier ‘Aanvraag compensatie transitievergoeding’ staat vanaf 1 april 2020 op het werkgeversportaal. Je logt in op het werkgeversportaal met eHerkenning.

Na de aanvraag Het UWV heeft al laten weten dat zij een enorme toestroom van aanvragen voor de compensatieregeling verwachten. De duur van de beoordeling van je aanvraag hangt af van je situatie. Daarbij kijkt het UWV naar de einddatum van het opzegverbod wegens ziekte voor de (ex-)werknemer. Als het opzegverbod wegens ziekte voor 1 april 2020 is geëindigd, moet het UWV binnen 26 weken na het indienen van uw aanvraag een beslissing nemen. Als er recht is op compensatie, dan moet het UWV binnen 6 weken na de datum van de beslissing de compensatievergoeding betalen aan de werkgever. Als het opzegverbod wegens ziekte op of na 1 april 2020 is geëindigd, moet het UWV binnen 8 weken na het indienen van uw aanvraag een beslissing nemen. Is er recht op compensatie, dan moet het UWV eveneens binnen 6 weken na de datum van de beslissing de compensatievergoeding betalen aan de werkgever.

Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp'ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en geldt vooralsnog tot 1 juni.

Dit is een van de door het kabinet genomen maatregelen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis.

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Download de infographic 'Tozo regeling aanvragen'.

Voor wie geldt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

De Tozo geldt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de Corona-crisis. Voor hen heeft het kabinet financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.

  • Meer specifiek gelden de volgende eisen:
  • gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd;
  • woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland;
  • Nederlander of daarmee gelijkgesteld; het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend;
  • voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • is vóór 17 maart 2020, 18.45 uur gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
  • woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.

Bekijk hier of u in aanmerking komt voor de Tozo

Vanaf wanneer geldt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

De regeling werkt terug tot 1 maart. Wanneer u vanaf 1 maart 2020 in de financiële problemen bent gekomen, als gevolg van Corona-gerelateerde maatregelen, kunt u bij de gemeente waar u woont een aanvraag indienen.

Wat moet ik doen om aanspraak te maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

U kunt terecht bij uw woongemeente. Mogelijk komt er informatie hierover op de website van uw gemeente. Mocht u nog enige ontvangsten hebben, dan vragen we u nog even te wachten. Als aanvragen gespreid binnenkomen ontlast dat de gemeente en worden de mensen met de hoogste nood als eerste geholpen. Er is geen ‘budgetlimiet’ of iets dergelijks. Bovendien kunt u met terugwerkende kracht worden gecompenseerd vanaf 1 maart.

Welke hulp biedt de gemeente bij de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

  • Op basis van deze tijdelijke regeling biedt de gemeente u voor maximaal drie maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum. Hoe hoog dit bedrag precies is hangt af van de samenstelling van uw huishouden en uw inkomen. U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets.
  • Daarnaast kunt u een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van max. € 10.517 euro. Dit bedrag dient wel terugbetaald te worden. Het rentepercentage is nog niet bekend, maar zal in ieder geval onder het bij het Bbz gehanteerde percentage van 8% liggen.

Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)

 

Door de gevolgen van het coronavirus wordt de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ingezet in plaats van de Werktijdverkorting.

 

NOW vergoedt de loonkosten tot een maximum van 90% als er sprake is van meer dan 20% omzetverlies vanaf 1 maart 2020. NOW geldt ook voor werknemers met een flexibel contract, zoals oproepkrachten.

Hoeveel procent van jouw loonkosten wordt vergoed, hangt wel af van je omzetverlies. Zo ontvang je bij 100% omzetverlies, 90% van je loonkosten. Heb je 50% omzetverlies, dan krijg je een tegemoetkoming van 45% van de loonsom.

Je kunt NOW direct benutten voor een periode van drie maanden. Daarna kun je eenmalig verlengen voor opnieuw drie maanden. Je mag dan in deze periode geen personeel ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen. Je moet de lonen gewoon doorbetalen.

 Voor werknemers: 

  • Werknemers ontvangen volledig loon van werkgever.
  • Werknemer verbruikt geen WW-rechten.
  • Aanvraag loopt via werkgever.
  • Met werkgever worden afspraken gemaakt of werknemer (thuis) werk verricht.

 Lees meer over het Noodfonds (NOW) op de website van de Rijksoverheid.

 

Aanvragen, voorschot en uitbetalen

UWV streeft ernaar om de regeling vanaf 6 april uit te voeren, maar is nog bezig met de laatste testen voor de uitvoering van de regeling. Naar verwachting gaat het loket bij UWV 6 april open. De aanvraagperiode loopt tot en met 31 mei 2020. Werkgevers geven bij de aanvraag de verwachte omzetdaling op. Als UWV positief oordeelt, keert UWV een voorschot van 80% uit. Dat gebeurt in drie termijnen. Het eerste deel van het voorschot wordt uitgekeerd binnen twee tot vier weken na de indiening van de aanvraag, al verwacht UWV dat dit voor de meeste bedrijven sneller kan.

Binnen 24 weken na afloop van de periode waarover de NOW is toegekend, dient de werkgever vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hiervoor een accountantsverklaring vereist. Vervolgens zal UWV binnen 22 weken een eindafrekening doen. Die kan hoger of lager uitvallen dan bij de eerste opgave werd verwacht. Bedrijven met acute liquiditeitsproblemen kunnen worden geholpen met de andere maatregelen uit het noodpakket.

Het kabinet neemt de uitzonderlijke stap tot loontegemoetkoming om snel grote aantallen bedrijven en hun medewerkers de crisis door te helpen. De Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met de extra uitgave van tien miljard euro voor deze regeling. En UWV zet zich tot het uiterste in om werkgevers snel te kunnen helpen. Maar de grote verschillen tussen bedrijven, de urgentie, de uitvoerbaarheid en het belang van het tegengaan van oneigenlijk gebruik maken dat er bij deze noodmaatregel weinig ruimte is voor bedrijfs- en sectorspecifieke verschillen. Sommige bedrijven zullen daarom minder goed of niet bereikt worden. Ook zullen sommige seizoensbedrijven een berekening op basis van een gemiddelde jaaromzet nadelig vinden.

Het kabinet zal monitoren wat de precieze werking van de maatregel is en – indien nodig en mits uitvoerbaar – aanpassingen doorvoeren. Daarnaast is het, gezien de snelheid waarmee deze regeling is ontwikkeld, onvermijdelijk dat UWV de komende tijd nog uitdagingen in de uitvoering het hoofd zal moeten bieden. Het kabinet heeft veel waardering voor het werk dat UWV in korte tijd verzet.

Pagina 1 van 2
Timmermans Verzekeringen Logo

    • Adres

      Mathildastraat 48
      4901 HC Oosterhout
      Nederland

      0162-427528
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

      Ma – Vr: 08:30 – 17:00

      Social Media