Prive Nieuws

woensdag, 03 maart 2021 08:22

Ga veilig de weg op in de lente

Langzamerhand wordt de wereld om ons heen weer groen.

Vanaf half mei neemt de kans op (nacht)vorst weer af en gaan de temperaturen overdag weer omhoog. Het is langer licht, maar de zon staat nog gevaarlijk laag.

Hieronder geven wij u enkele tips om de veiligheid te verhogen:

 

Uit onderzoek blijkt dat de maandpremies voor autoverzekeringen niet goedkoper werden in coronajaar 2020. Dat had je misschien wél verwacht omdat het aantal aanrijdingen en schades is afgenomen. Desondanks kan het lonen om weer eens naar je autoverzekering te kijken.

Sinds 1 januari 2021 geldt een nieuwe regeling voor genezen kankerpatiënten die een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering willen afsluiten. Zij hebben recht op een schone lei. Goed nieuws! Houd er wel rekening mee dat, hoewel elke verzekeraar verplicht is om aan de regeling mee te doen, de voorwaarden per verzekeraar van elkaar verschillen.

Voor ex-kankerpatiënten was het tot voor kort niet eenvoudig om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Als het wel lukte, werd vaak een hogere premie gevraagd. Ex-patiënten werden zo behoorlijk beperkt in de mogelijkheden hun leven weer op te bouwen.

maandag, 01 februari 2021 08:23

Extra belastingvrij schenken in 2021

In het jaar 2021 kun je extra schenken aan je kinderen én aan andere mensen in je omgeving. De schenkingsvrijstelling is dit jaar tijdelijk met duizend euro verhoogd. Die verhoging is bedoeld om mensen die het nodig hebben een extra steuntje in de rug te kunnen geven.

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders op te hangen.

 Het kan u niet ontgaan zijn. De nieuwe maatregelen ingaande die genomen zijn om een snelle verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) tegen te gaan, zijn behoorlijk ingrijpend.

Timmermans Verzekeringen BV is nog "gewoon" geopend en samen met onze medewerkers blijven wij u van dienst.

Belangrijke zaken daarbij zijn het regelmatig handenwassen door de aanwezige medewerkers, het hanteren van 1,5 meter afstand tussen de klanten/bezoekers en de mondkapjesverplichting voor bezoekers.

 

Wat merkt u daar als klant van?

Hebt u gezondheidsklachten?

Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op via 0162-427528. Dan zal in overleg met u gekeken worden naar de mogelijkheden die er zijn. Ook als u twijfelt verzoek ik u contact op te nemen. Soms is het ook mogelijk om telefonisch of via een video-gesprek contact te hebben.

Bent u onlangs in een gebied geweest waar code oranje of rood voor geldt?

Neem dan contact op met mijn kantoor en verplaats uw afspraak als uw afspraak binnen een periode van 11 dagen na terugkomst uit een dergelijk gebied valt.

 

Wie is waar welkom?

Alleen als u vooraf een afspraak hebt gemaakt bent u welkom op ons kantoor.

 

  • Bent u zelf slecht ter been en/of hebt u iemand die u komt brengen? Beperk dat dan ook tot maximaal één persoon die met u meekomt. Let wel: diegene mag niet aanwezig zijn bij het gesprek met onze medewerker(s)
  • Derhalve verzoeken wij ook iedereen om niet naar ons kantoor te komen als het niet echt nodig is.
  • Leveranciers kunnen, tenzij er vooraf andere afspraken zijn gemaakt, hun bestelling plaatsen in de entreehal op de begane grond.
  • Onaangekondigd/spontaan bezoek kan zich in de entreehal melden via de deurbel. Op dat moment zal gekeken worden of u toegelaten kan worden tot ons kantoor of dat er een afspraak gemaakt moet worden. ( thans 1 spreekkamer beschikbaar om de richtlijn van het RIVM te volgen voor u en onze medewerkers )

 

Aanmelden bij toegangsdeur

De toegangsdeur in de hal is gesloten. U kunt zich melden via de deurbel. Als u een afspraak hebt, zal de deur op afstand geopend worden.

Bij het melden bij onze balie blijft u op gepaste afstand van onze medewerkers.

Om te voorkomen dat de medewerkers op een kortere afstand dan 1,5 meter van u moeten komen, kunnen wij u op dit moment geen koffie of thee aanbieden als u op bezoek komt.

 

Handen schudden, afstand houden en mondkapje verplicht

  •  Aan bezoekers van het kantoor zal geen hand gegeven worden. Ook wordt verzocht om 1,5 meter afstand te houden.
  • In de wachtruimte en bij de receptie stellen wij het gebruik van een mondkapje verplicht. Het mondkapje neemt u na afloop van uw bezoek mee.
  • Ook zullen de stoelen aan de tafel in de spreekkamer verder uit elkaar staan. Het verzoek is om de ruimte tussen de stoelen te respecteren.
  • Om ervoor te zorgen dat medewerkers ook zo veel mogelijk afstand kunnen houden, zal er geen koffie of thee aangeboden worden.
  • Dat gebeurt niet om onbeschoft te zijn, maar uit bescherming van de andere, soms oudere of zwakkere, klanten.

 

Bereikbaarheid

Een deel van de medewerkers werkt wellicht (meer) thuis dan voorheen. De thuiswerkende medewerkers hebben alle faciliteiten tot hun beschikking en zijn in beginsel ook telefonisch bereikbaar. Het kan echter zijn dat de medewerker die u wilt spreken niet op kantoor aanwezig is en telefonisch niet bereikbaar is. Uiteraard zal dan een bericht achtergelaten worden en zal contact met u gezocht worden.

 

Contante betaling

Contante betalingen worden op dit moment niet aangenomen. Een betaling kan óf vooraf per bankoverschrijving.

 

Laatste stand van zaken

Op dit deel van de website zal de laatste stand van zaken worden geplaatst. Ik raad u aan om deze site in de gaten te houden. Ook via de social media kanalen zullen wijzigen worden gecommuniceerd.

Wij hopen op uw begrip voor het eventuele ongemak en u snel weer met open deuren en koffie of thee te kunnen ontvangen.

 

 

 

    

Een aanrijding is vervelend, maar helemaal wanneer er geharrewar ontstaat over de precieze toedracht. Soms wordt zo’n zaak tot aan het Gerechtshof uitgevochten. Het is belangrijk om ondanks de ‘schrik’ van de aanrijding altijd heel goed de situatie en omstandigheden in kaart te brengen.

In een recente rechtszaak ging het om een aanrijding tussen een Mercedes bestelbus met aanhanger en een Suzuki personenauto. De Suzuki stond geparkeerd in een diagonaal parkeervak aan de linkerzijde van de rijbaan. In de straat geldt eenrichtingsverkeer. De Mercedes met aanhanger reed in de verboden rijrichting. De Suzuki wilde uit parkeren. De voorzijde van de aanhanger kwam in botsing met de rechter achterzijde van de Suzuki.

Wisselende verklaringen

De bestuurder van de Suzuki heeft wisselende verklaringen afgelegd. Ze heeft gesteld dat zij achteruit wilde gaan rijden, maar nog stilstond in het parkeervak, maar later heeft ze ook verklaard dat ze al reed. Volgens haar heeft de aanhanger haar auto geraakt omdat deze is gaan slingeren doordat de Mercedes te hard over een verkeersdrempel reed. De bestuurder van de Mercedes ziet het anders: de oorzaak van de botsing is dat de Suzuki achteruit uit het parkeervak reed, zonder voorrang te verlenen.

Voorrangsregel

De zaak komt voor de rechtbank. Volgens de rechtbank heeft de Suzuki-bestuurder onvoldoende bewezen dat zij nog stilstond in het parkeervak toen de botsing plaatsvond. De rechtbank gaat dan uit van de bekende voorrangsregel: “Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals (…) achteruitrijden (…) moeten het overige verkeer voor laten gaan.” Dat is een absolute regel, zegt de rechtbank en het maakt dan voor de schuldvraag niet uit dat de Mercedes tegen de toegestane rijrichting in reed.

Rapport experts

De Suzuki-bestuurder laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Daar krijgt ze deels gelijk. Ook het Hof concludeert dat de vrouw al reed, rapporten van diverse ingeschakelde experts wijzen daarop. Zij moest dus voorrang verlenen. Maar het Hof vindt wel dat de Mercedesbestuurder ook iets te verwijten valt: door tegen het verkeer in te rijden heeft hij de kans op een ongeval verhoogd. Het Hof vindt daarom dat de helft van de schade van de Suzukibestuurder moet worden vergoed.

Let bij een aanrijding op de volgende zaken:

  • Maak een situatieschetsje.

  • Noteer gegevens van omstanders (naam, telefoonnummer en eventueel kenteken).

  • Neem foto’s van de schade en de situatie als geheel, maar bijvoorbeeld ook van slipsporen, eventueel glas of brokstukken.

  • Erken geen aansprakelijkheid, ga niet in discussie over de schuldvraag.

  • Stem er niet mee in om de schade onderling meteen te regelen.

  • Vul samen met de andere partij een Europees schadeformulier dan wel schade-app in. Onderteken dit alleen wanneer je het eens bent met wat er is ingevuld.

  • Meld de schade bij onze eigen schadeafdeling Henriette, Joost en Manon begeleiden de verdere afhandeling van de schade voor u

  • Schakel bij ernstiger schades de politie in.

Had je je al voorbereid op een staycation in eigen tuin of op eigen balkon, per 15 juni 2020 kan er toch weer beperkt gereisd worden. Maar hoe zit het met je reisverzekering bij code geel, oranje of rood?

Veel mensen blijven dit jaar naar verwachting in eigen land, een reisverzekering is dan minder urgent, al kan er in Nederland natuurlijk ook iets met je bagage gebeuren.

Maar er zijn ook mensen die toch naar het buitenland gaan, soms op een al geplande reis. Hoe zit het dan met de dekking van je reisverzekering? Die hangt erg af van de code die het ministerie van Buitenlandse Zaken aan het land van jouw bestemming geeft.

Code geel

Wie naar een land reist met code geel is gewoon verzekerd voor alle zaken die de reisverzekering normaliter ook zou verzekeren. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat de code tijdens jouw verblijf op oranje springt. De regering heeft al aangegeven geen Nederlanders te gaan repatriëren, zoals gebeurde bij de eerste uitbraak. Dat risico neem je nu bewust zelf en je moet zelf zien terug te komen. Een uitzondering is een pakketreis: vaak zal een reisorganisatie wel proberen mensen terug te halen. Het is verstandig om dit vooraf te overleggen met de reisorganisatie. Ook kan het zijn dat je zelf ziek wordt: bij een medische noodsituatie is repatriëring vaak weer wel gedekt.

Code rood en oranje

Reis je echter naar een land met een oranje of rode code, dan kán het zijn dat de reisverzekeraar helemaal geen dekking biedt. Maar het kan ook zijn dat de verzekeraar nog wel de zaken wil dekken die niets met corona te maken hebben, zoals diefstal van bagage. Ook hier geldt dat het het beste is om dit vooraf te controleren.

Op deze pagina kun je de actuele reisadviezen zien.

Annuleren

Wil je van je reis afzien omdat je het toch niet helemaal vertrouwt, dan komt dat voor eigen rekening. Je kunt niet vanwege de coronacrisis een beroep doen op je annuleringsverzekering. Alleen wanneer je ruim voor ‘corona’ hebt geboekt, dan kan het zijn dat het nog in de dekking zit. Je kunt natuurlijk nog wel proberen om je reis om te boeken naar een later tijdstip.

Verzekering niet meer nodig

Heb je een kortlopende reisverzekering voor een specifieke reis geboekt die nu niet doorgaat, dan kun je die opzeggen en de premie terugvragen. Dit geldt niet voor de annuleringsverzekering. Voor een doorlopende reis – en annuleringsverzekering geldt geen compensatie van betaalde premie, uiteraard kun je deze verzekering wel opzeggen per eerste contractvervaldatum en daarna dagelijks met een opzegtermijn van een maand.

Aanvullend geboorteverlof vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wordt het geboorteverlof verder uitgebreid. In de eerste zes maanden na de geboorte mag je als werknemer ook aanvullend geboorteverlof opnemen van minimaal 1 week en maximaal 5 weken.

Tijdens aanvullend geboorteverlof krijg je 70% procent van je loon. De werkgever vraagt daarvoor een uitkering aan bij het UWV.

Eisen aanvullend geboorteverlof

Voor het opnemen van aanvullend geboorteverlof gelden deze eisen binnen de Wet Invoering Extra Geboorteverlof:

  • Het kind is geboren op of na 1 juli 2020
  • De werknemer is de partner van de moeder van het kind
  • De werknemer heeft eerst standaard geboorteverlof opgenomen (1 week)

Uitkering geboorteverlof aanvragen
De werkgever moet de uitkering voor aanvullend geboorteverlof voor je aanvragen bij het UWV. Dit kan pas nadat het kind geboren is.

Je werkgever vraagt de uitkering aan via de Verzuimmelder in het werkgeversportaal van het UWV.

Hiervoor heeft je werkgever de volgende gegevens van je nodig:

  • De geboortedatum van zijn kind
  • Het aantal weken dat je verlof wil opnemen (1, 2, 3, 4 of 5 weken)
  • De ingangsdatum van het verlof
  • Een verklaring dat je het standaard geboorteverlof van 1 keer je werkweek al hebt opgenomen


Aanvullend geboorteverlof in overleg
Je hebt als werknemer recht op aanvullend geboorteverlof. Je mag de verlofdagen in principe opnemen wanneer je wil, binnen de eerste zes maanden na de geboorte van het kind. De werkgever mag hierover wel met je in gesprek om een en ander af te stemmen met je werkzaamheden- en opdrachten.

Zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang 

Als er sprake is van zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang mag je werkgever, in overleg met jou, het verlof anders inroosteren.

Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG)
De uitbreiding van het geboorteverlof is onderdeel van de Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG). Deze wet werd van kracht geworden op 1 januari 2019.

Door deze wet krijgen met name partners recht op meer vrije dagen. Het doel is dat ouders de zorg voor hun baby beter kunnen verdelen.

 

Rijbewijzen die in de periode vanaf 16 maart zijn verlopen, blijven geldig tot 1 juni. Met die maatregel wil het kabinet voorkomen dat mensen in de problemen komen nu de mogelijkheden om het rijbewijs te verlengen door alle coronamaatregelen beperkt zijn.Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

De maatregel geldt voor mensen die een rijbewijs hebben met een geldigheid van tien jaar. Ook rijbewijzen die eens in de vijf jaar verlengd moeten worden, bijvoorbeeld van beroepschauffeurs of mensen met een lichte medische beperking, vallen onder de tijdelijke regeling. Die geldt overigens alleen voor het rijden binnen Nederland.

Mensen die eens in de drie jaar of zelfs jaarlijks moeten verlengen, omdat zij wegens hun leeftijd of aandoening regelmatig door een arts moeten worden beoordeeld, komen niet in aanmerking. Daarvoor is gekozen met het oog op de verkeersveiligheid.

Het volledige artikel vindt u hier

Pagina 1 van 2
Timmermans Verzekeringen Logo

    • Adres

      Mathildastraat 48
      4901 HC Oosterhout
      Nederland

      0162-427528
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

      Ma – Vr: 08:30 – 17:00

      Social Media